Flytte, Oprydning, Sortering

Velorganiseret flytning!

Det at flytte fra et sted til et andet er en stor omgang ren psykisk. Vi skal lukke, slukke og pakke ned fra det sted som har været vores base med alt hvad det indeholder af gode og dårlige oplevelser.

More...

Vi skal slippe de omgivelser som er velkendte og trygge og finde os tilrette i nye ukendte omgivelser Der kan være mange forskellige årsager som gør at vi pludselig bliver nødt til at trække pløkkerne op og finde et nyt hjem. Nogle gange kan det endda komme så pludseligt, at man slet ikke har tid til rigtig at tænke sig om! I alle tilfælde råder jeg til at man laver en Flytte Huskeliste.

Jeg elsker lister man kan arbejde ud fra. Min erfaring er nemlig lang med hensyn til at flytte, sortere, pakke og slæbe kasser. Jeg har boet mindst 20 forskellige steder og i 4 forskellige lande! Efter alle de år hvor jeg har flyttet fra by til by og fra land til land er jeg virkelig blevet specialist i at organisere en flytning og super god til at sortere, rydde op og pakke ned. Jeg arbejdede i en længere periode som Relocater i Madrid hvor jeg organiserede alt det administrative ved en flytning, for udstationerede der flyttede til byen.

I dag er jeg oprydnings og indretnings coach. Som oprydningscoach hjælper jeg med at finde personlige oprydningssystemer, jeg hjælper med at sortere og få tingene videreekspederet. Oprydning er jo ren faktisk noget vi beskæftiger os mere eller mindre med, dagligt. For nogle er det en stor irriterende og trættende opgave mens det for andre er et flow af ting som stilles på plads, hver gang efter brug. Spørg dig selv, Hvorfor rydder jeg op? og For hvis skyld rydder jeg op? Svaret skulle gerne være, at det er for din egen skyld. Ligesom det er for din egen skyld, at du indretter dit hjem og klæder dig pænt på, holder dig i form og spiser godt. Oprydning og indretning er lidt som en kærlighedserklæring til sig selv. Kan du slappe af med god samvittighed i et opryddet hjem eller tapper det dig for energi, hele tiden at tænke på rod og oprydning? Hemmeligheden bag et ordentligt hjem er at alt har en plads og at man altid sætter tingene tilbage på deres plads, efter brug. På den måde bliver oprydning ikke en opgave men et dagligt flow af ting man bruger og sætter tilbage på plads, hver gang.


Når du skal sortere er det godt at spørge dig selv disse tre ting,

Bruger du det? Kan du lide det? og Hvor skal det bo?

Jeg elsker at sortere! Jeg elsker at gå igennem mine bunker. Nogle ting er nemme at sortere mens andre ting virkelig kan være krævende følelsesmæssigt. Nogle har svært ved at give slip på tøj andre har svært ved gaver man har fået foræret eller arvegods fordi vi lægger så utrolig mange følelser i vores ting. Spørgsmålet er om du virkelig holder meget af den ting? Og om du bruger den? Ellers er det helt ok at vælge den fra. Når du sortere laver du tre bunker, det som skal smides ud, det som kan sælges/gives væk og det som skal blive. Efter sorteringen er det vigtigt at du beslutter dig for en deadline så dine ting hurtigt bliver videreekspederet og kommer helt ud af dit hjem. Ring eller skriv med det samme til dem du tænker vil overtage tingen og tag fotos og sæt til salg online med det samme.

Planlæg i god tid og lav en Flytte Huskeliste.

Et par måneder inden flytningen er det godt at få planlagt alt det som skal gøres. Få datoerne på plads og find ud af hvem som kan hjælpe dig. Du skal have et overblik over rækkefølgen og tidsforbruget. Afsat dage og tidspunkter i kalenderen til sortering af dine og familiens ting. Sæt tid af til at køre på genbrugspladsen og til at fotografere og sætte til salg online. Måske vil du afholde et loppemarked, dette skal også planlægges i god tid. Når du først har planlagt alle dine gøremål kommer der ro og overblik over situationen.

Brug en Flytte Huskeliste. Jeg elsker som sagt huskelister, det giver et godt overblik og det mindsker spekulationer og stress. Alt imens du organiserer din kalender, kan du udfylde din huskeliste. Husk en god sprit- tusch til at skrive på alle kasserne! Det sparer dig selv for meget tid og kræfter hvis kasserne kommer i de rigtige rum, direkte ved indflytningen.

På listen skal du skrive alt det ned som skal ordnes inden flytningen. Alt fra adresseflytning på borger.dk, hvem der hjælper dig under selve flytningen? Bestilling af flyttebil og kasser og indpakningspapir, undersøge parkerings mulighed for flyttebilen, til det du skal indkøbe af store plastposer, maling osv. Adresseflytning til foreninger, banker, forsikringsselskaber, læge, tandlæge og fritidsklubber, og der skal aflæses vand, gas og varme. Det kan være din situation ændre noget som skal indberettes til skat.dk. Afsæt tid til rengøring af både dit nuværende hjem og det kommende hjem. Hvis du flytter til udlandet skal du tænke på visum, opholds og arbejdstilladelse.

Det er en god ide også at lave en liste over det du har brug for til din nye bolig. Det kan være alt fra vvs og maler arbejder, mål til nye gardiner, indskrivning i nyt træningscenter osv.

Sorter, smid ud, giv væk – der er ingen grund til at betale for at flytte ting, som du ikke længere bruger.

Det kan godt tage en 4-5 timer at få sorteret et loftrum, fordi vi skal så mange minder og følelser igennem. Del sorteringsopgaverne ud over flere aftner eller weekender. Du kan både sortere rum for rum eller du kan vælge at sortere eksempelvis alle dine bøger. Du salmer alle bøgerne ét sted. Beslut dig for at gøre hurtig proces. I løbet af de første 12 sekunder vi har noget i hånden, går følelser som glæde eller vrede igennem os og fortæller tingens historie. Det er med disse følelser, altså vores intuition, at vi skal sortere. Har man ikke brugt tingen i løbet af det forgangne år, er det tid til at skille sig af med det.

Efter en sortering er det rigtig godt at få afsluttet dagen med at køre direkte på genbrugspladsen, smide ud og give slip. Tag billeder af de ting som kan sælges og få hurtigst muligt oprettet en profil online. Du kan også pakke kasser som specifikt er til et loppemarked.

Jeg håber du kan bruge mine råd og vejledning og at du får en rigtig god flytning!

De bedste hilsner fra Gertie Mille

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *